Volkswagen Passat to już kultowa i nieśmiertelna marka motoryzacyjna, która istnieje na rynku prawie 50 lat! Passat doczekał się łącznie 8 generacji, a jedną z bardziej popularnych była 5 generacja oznaczona symbolem B5. Wiele tych aut do dzisiaj z powodzeniem służy kierowcom, pokonując kolejne tysiące kilometrów. Auto rodzinne z segmentu D cieszyło prostotą, przestrzenią i niezawodnością.
VW Passat B5 informacje
Produkcja VW Passata B5 przypada na lata 1996-2005. Model ten był jednym z najbardziej udanych z całej rodziny Passata i jednocześnie też najchętniej kupowanym. Pojazd zbudowano na tej samej płycie podłogowej co Audi A4. Model ten należy do segmentu D i często był uważany za dość nudny. Nigdy nie prezentował szczególnych fajerwerków, za to cechował się ogromną solidnością, niezawodnością, praktycznością i przede wszystkim – kupiło go dziesiątki milionów klientów. Prawdziwa kura znosząca złote jaja na niemieckiego koncernu. Passat B5 to też perełka na rynku aut używanych, ze względu na łatwo dostępne i względnie tanie części zamienne czy nieszczególnie trudną naprawę. VW Passat B5 w 2000 roku przeszedł gruntowną modernizację – poprawiono wiele wadliwych elementów oraz pojawiły się nowe jednostki napędowe.
Dane techniczne o VW Passat B5
VW Passat B5 miał długość 46822 mm, szerokość 1740 mm i wysokość 1459 mm. Rozstaw kół to 1515 mm, rozstaw osi 2703 mm, a prześwit na poziomie 124 mm. Bagażnik miał pojemność minimum 450 litrów (wersja sedan) z rozłożonymi fotelami. Maksymalna pojemność bagażnika (kombi w wersji ze złożonymi siedzeniami) sięgała bagatela 1500 litrów. Masa własna auta mieściła się w przedziale od 1398 kg do 1747 kg w zależności od silnika i wyposażenia. Masa całkowita to przedział od 2000 kg do 2350 kg. Auto było dostępne w dwóch wersjach nadwozia – sedan i kombi.
Szeroka gama silników do VW Passat B5
Jedną ze szczególnych cech modelu Passat B5 była szeroka gama silników benzynowych jak i diesla. Do dyspozycji kupujących były 2 jednostki o pojemności 1,6 (100 KM w latach 1996-2000 oraz 102 KM w latach 2000-2005), dwie jednostki 1,8 o mocy 125 KM (1996-2000) i trzecia 1,8T o mocy 150 KM (2000-2005), trzy jednostki o pojemności 2,0 – 115 KM (1997-2005), 130 KM (2002-2005), 116 KM (1996-2005), 4 silniki o pojemności 2,3 – 2 po 170 KM (1996-2005) oraz 2 po 150 KM (1996-2000). Do tego w potężne 2,8 30V i 2,8 30V 4motion – każde o mocy 193 KM (produkowane odpowiednio w latach 1997-2000 i 1997-2005), a dopełnieniem opcji benzynowej był „potwór” 4,0 i W8 o mocy 275 KM (2003-2005).
Wśród diesli najpopularniejszą jednostką napędową okazała się nieśmiertelna 1,9 TDI uwielbiana i poszukiwana do dzisiaj. Pojemność ta była dostępna w różnych latach aż w 7 wariantach: 101 KM (1999-2005), 110 KM (1996-2000), 115 KM (1998-2000), 130 KM (1999-2005), 90 KM (1996-2000), Syncro 110 KM (1996-2000) oraz Syncro 130 KM (1999-2005). Do tego dostępne pod koniec produkcji 2,0 o mocy 136 KM (2004-2005). Szereg jednostek wysokoprężnych kończy pojemność 2,5 w 5 wariantach – 150 KM (1998-2005), 180 KM (2002-2005), 163 KM (2003-2005), Syncro 150 KM (1998-2000) oraz 2,5 V6 150 KM (1998-2000).
VW B5 i najczęstsze usterki
5-osobowy sedan Volkswagen Passat B5 produkowany w latach 1997-2005 nie ustrzegł się jednak usterek technicznych. Wśród jednostek benzynowych często były spotykane usterki dotyczące uszkodzenia alternatora,pompy oleju, sondy lambda, rozrusznika czy cewek zapłonowych. W dieslach zdarzały się usterki dwumasowego koła zamachowego (silnik 1,9 TDI PD), zacierające wałki rozrządu i defekt pompy wtryskowej (silnik 2,5 TDI),z zapychający filtr cząstek stałych w 8-zaworowym 2,0 TDI. W silnikach wysokoprężnych zdarzały się też problemy z przepływomierzem, zaworem EGR czy zatartą turbosprężarką. Za słabość w konstrukcji auta uważa się przednie wielowahaczowe zawieszenia, podatne na uszkodzenia były też przednie osłony przegubów półosi napędowych. Nie sposób też nie wspomnieć o pojawiającej się rdzy na rantach błotników.
Podsumowując Passat B5 to był hit swoich lat. Wielokrotnie nagradzane auto oferowało sporą gamę silników, dużą bezawaryjność i gwarancję przejechania setek tysięcy kilometrów. Auto do dzisiaj cieszy się sporym uznaniem na rynku wtórnym, chociaż coraz ciężej znaleźć bardzo dobrze zadbane egzemplarze.