Usterki pojazdów, maszyn i urządzeń zdarzają się często, a dotykają głównie tych, które są intensywnie eksploatowane. Jeżeli wykorzystujesz samochody osobowe, dostawcze, ciężarowe i specjalne, w tym produkowane na podstawie koncesji, na pewno spotkałeś się nie raz z problemem awarii podzespołów. Zazwyczaj oznacza ona przymusowy postój w pracy i każe zastanowić się nad tym, co będzie bardziej korzystne – regeneracja części zamiennych czy zakup nowych.
Ocena problemu – co się stało i jaka jest skala usterki?
W pierwszej kolejności trzeba oczywiście ustalić, co spowodowało awarię i jaka jest jej przyczyna. Znalezienie części, która zawiodła da ogląd tego, czy opłaca się ją jeszcze naprawiać, czy lepiej wymienić ją na nową. Oczywiście na tym etapie zawsze warto rozważyć regenerację części zamiennych, co jest procesem tańszym i szybszym od naprawy. Można też zdecydować się na zakup komponentu zregenerowanego – wiele firm prowadzi naprawę wtrysków, aby te mogły ponownie trafić do sprzedaży. Taka opcja też wydaje się atrakcyjna, pod warunkiem, że zamówienie składamy u zaufanego źródła.

Kiedy i dlaczego opłaca się regeneracja części zamiennych?
Z wielu powodów regeneracja części zamiennych, zwłaszcza regeneracja wtrysków i regeneracja rozpylaczy okazuje się ruchem wartym rozważenia. Przemawiają za nią dwa główne argumenty:
- oszczędność – zregenerowane części są tańsze od nowych,
- ekologia – zredukowany zostaje problem zaśmiecania środowiska zepsutymi częściami, które wymagają długiej i kosztowej utylizacji, a w razie jej braku szkodzą ludziom i przyrodzie.
Warto wiedzieć, że regeneracja części maszyn czy samochodów wynika nie tylko z tego, że są one zepsute i wymagają naprawy. Czasem chodzi po prostu o to, aby kontrolować ich stan techniczny ze względu na bezpieczeństwo użytkowników i innych uczestników ruchu drogowego.

Jakie części podlegają regeneracji?
Niektóre części samochodowe są „jednorazowego użytku”. Oznacza to, że gdy zużyją się czy zniszczą, nie mogą zostać zregenerowane tylko konieczna jest wymiana na nowe. Natomiast możliwa jest:
- regeneracja elementów silnika i jego osprzętu (regeneracja wtrysków, w tym regeneracja wtryskiwaczy piezoelektrycznych, alternatorów, turbosprężarki),
- regeneracja elementów zawieszenia i układu napędowego – sworzni, amortyzatorów, sprężyn, skrzyń biegów, końcówek drążków kierowniczych.
A jeśli nie regeneracja, to co?
Może się zdarzyć, że regeneracja części zamiennych nie będzie możliwa ani opłacalna. Wtedy pozostaje zamówienie nowych podzespołów. To rozwiązanie też nie jest całkowicie bezpodstawne. Kupując oryginalnie zapakowaną, fabryczną część do samochodu czy maszyny zyskujesz pewność, co do jej pochodzenia, wyposażenia, sposobu działania. Wiesz też, że całe urządzenie za jej sprawą będzie działało stabilnie i bez przykrych niespodzianek. To ważne zwłaszcza teraz, kiedy nieustannie zaostrzane są wymogi ekologiczne, a od producentów wymaga się spełniania wszystkich obowiązujących norm.